En bra säljprocess ger dig kontroll och en högre hitrate i dina affärer. Du vet vad ditt nästa steg är för att komma närmare avslut och hur du skall göra det, för att affären inte ska rinna ut i sanden.
Genom att veta vilka aktiviteter du behöver utföra för att hitta nya leads, ta hem affären och slutligen sälja mer till befintlig kund, faller inget mellan stolarna och du ökar din försäljning.
De flesta företag har en säljprocess, men frågan är hur inarbetat den är och kanske behöver den ses över då marknaden och kundernas köpprocess förändrats radikalt de senaste åren. Om ingen säljprocess finns kommer det ge stora effekter att implementera en.
En välutvecklad säljprocess tar oftast tid att ta fram, men lever sedan kvar som ett användbart verktyg i flera år. Det finns dock flera saker du kan börja med redan idag för att för att förbättra din säljprocess:
1) SÄLJ INTE på första kundbesöket. Lyssna, förstå och lär känna kunden, för att kunna skapa en lösning tillsammans med kunden på andra mötet. Börja inte ditt kundbesök med att koppla upp datorn för att köra din presentation, det gör du först när du vet vad kundens behov är.
2) BOKA ALLTID upp nästa aktivitet under befintligt möte. Då slipper du jaga kunderna och spar värdefull säljtid.
3) MAILA ALDRIG din offert! Boka in en offertgenomgång med kunden, ett fysiskt möte eller via telefon, då får du chansen att hantera invändningar och att gå på avslut.