Nu är det många som funderar på hur de ska kickstara försäljningen i höst. Här kommer våra tips:
- Analys – Gör en enkel analys av ert nuläge. Vilka är era största möjligheter respektive hinder?
- Möjligheter – Vi rekommenderar att ni börjar jobba med möjligheterna. Er säljkonferens kanske är digital eller så kan ni ses, oavsett vilket så är den relativt kort och risken med att jobba med hinder är att ni inte hinner vända gruppen till att se lösningen. Att lösa hinder passar bättre under längre förändringsprojekt. Såvida det inte finns akuta problem, då måste det adresseras.
- Befintliga kunder & synergier – Erbjuder ert företag flera olika tjänster/produkter till marknaden? Då sitter ni på en guldgruva! Fokusera på att jobba med korsförsäljning, när man säljer sina tjänster till en annan avdelnings kund. Korsförsäljning kan i praktiken vara svårt att få till om man inte känner varandra. Jobba därför med att öka kunskapen mellan de olika avdelningarnas/bolagens erbjudanden och framför allt med att få dem som har bäst synergier att lära känna varandra. Tänk på det när ni gör gruppindelningar o.s.v. Tänk också på att det alltid är bäst att ta första steget, börja med att ge något i stället för att börja med att begära något.
- Nya kunder & instegsaffärer – En populär workshop är att ta fram vilka tjänster/produkter som är enklast för nya kunder att köpa av er. S.k. instegsaffärer är ofta en välpaketerad, prissatt tjänst/produkt som kunderna förbrukar kontinuerligt vilket gör att ni lättare träffar kundens köptiming. Beloppet och beslutet skall vara litet för kunden, på så sätt kan de enkelt prova er som leverantör. Om ni gör ett bra jobb under instegsaffären så kan det leda till korsförsäljning.
- En säljkonferens skall vara en rolig och trevlig aktivitet som stärker gruppen. Det innebär att ha föreläsningar och övningar med fokus på er och era möjligheter. Undvik allmänna inspirationsföreläsningar om ni vill utveckla hur ni jobbar.
Vi har stor erfarenhet av att genomföra våra tips i praktiken och hjälper er gärna!
Några exempel på ämnen som vi brukar utbilda i är säljstrategier, mötesbokning med LinkedIn, kundmöten online, behovsanalys, invändningshantering, avslut och kundplaner.
Vi jobbar även med beteendeförändringar hos chefer. Det brukar handla om att leda på distans, Organisational Behavior Management, planering och feedback.
Kontakta oss för mer information om föreläsningar, sälj- och ledarutbildningar och hur vi med gamification skapar goda vanor som ger mätbara effekter!